Waarom wij zo graag regelmatig contact met u willen hebben

Wij streven een langjarige relaties na met de klanten van ons kantoor. Daarbij zijn wij regelmatig in contact met elkaar. Waarom? Dat leggen wij u in dit artikel graag uit.

Wij zijn úw belangenbehartiger op het gebied van financiële diensten

Ons kantoor is onafhankelijk. Dit betekent dat wij vrij zijn in de adviezen die wij aan onze klanten geven. Wij zijn dus niet verplicht om een bepaalde verzekeraar of bank te adviseren. Ook als er eens een meningsverschil ontstaat met een bank of verzekeraar, zijn wij er voor u om uw belangen zo goed mogelijk te behartigen bij deze instellingen.

Kent u dat volle schuurtje of die volle zolder?

U kent dat vast wel. Zo’n schuurtje of rommelzolder waar u alle dingen neerzet, die u nu even niet meer nodig hebt. En dat gaat prima, totdat ie vol is. Dan komt er een moment waarop u denkt, nu ga ik ‘m opruimen. Dingen die u niet meer gebruikt, gooit u weg. U vindt zaken terug die u al een tijdje kwijt was. En daarna staat alles weer mooi op z’n plaats. U kunt alles weer vinden en kunt overal bij. Dat geeft u een voldaan en letterlijk opgeruimd gevoel. Maar een jaar later? Precies, dan kunt u weer opnieuw beginnen. 

Wij ruimen ook op

Als wij voor het eerst met een relatie om tafel gaan zitten, treffen wij ook vaak een situatie aan waarbij “niet alles op orde is”. Bepaalde risico’s zijn niet verzekerd, andere risico’s zijn dubbel verzekerd. Er wordt onvoldoende gebruik gemaakt van bestaande fiscale regelingen en her en der is de premie veel te hoog. Net zoals u bij dat schuurtje of die zolder die langzaam maar zeker steeds voller is geworden, gaan we opruimen. En als wij klaar zijn, klopt alles weer.


Wat kan er gebeuren wanneer wij weer weg zijn?

Als wij ons werk afgerond hebben, begint er eigenlijk direct een boeiend proces. Alles wat we zo netjes voor elkaar hebben gebracht gaat in de loop van de tijd weer minder goed aansluiten. We geven een aantal voorbeelden waarmee wij dagelijks te maken hebben.

  • De pensioenregeling bij uw werkgever wordt aangepast;
  • Eén van uw kinderen gaat voor studie op kamers wonen;
  • U schaft duurdere spullen in de woning aan;
  • Er wordt in de markt een nieuwe verzekering geïntroduceerd, met een veel gunstigere premie of voorwaarden dan de verzekering die u op dit moment bezit;
  • Uw auto wordt een jaartje ouder. Is het nu wel of niet raadzaam om de verzekeringsvorm aan te passen?

En zo zijn er nog talloze zaken die zich in vrijwel elk gezin in de loop van de tijd voordoen en invloed hebben op het pakket financiële diensten. Om die reden willen wij graag regelmatig contact houden met u. Simpelweg om ervoor te zorgen dat alle financiële diensten waarvoor wij uw adviseur zijn, weer aansluiten bij uw inmiddels gewijzigde situatie.

Totaalbeeld en samenwerken

Het best kunnen wij u van dienst zijn indien wij een totaalbeeld hebben van alle financiële diensten zoals u die heeft afgesloten. Wij kunnen dan goed beoordelen of die diensten naadloos op elkaar aansluiten. Of, wat natuurlijk niet de bedoeling is, dat er toch een gat zit tussen de dekking van bijvoorbeeld de ene verzekering en de andere verzekering.


Ook is het belangrijk dat u ons informeert als u binnen uw financiële producten zelf aanpassingen doorvoert. Banken maken het vaak heel gemakkelijk om bijvoorbeeld rechtstreeks een deel van de hypotheeklening af te lossen. Soms leidt een vrijwillige aflossing ertoe, dat u recht heeft op verlaging van de hypotheekrente. De ene bank doet dat dan automatisch. Bij de andere bank moet u daar nadrukkelijk om vragen. Maar als u niet weet dat u recht heeft op een korting op de rente, dan stelt u die vraag ook niet. Dat doen wij wel. Maar alleen als wij weten dat u een extra aflossing heeft gedaan of gaat doen.

U begrijpt het, daarom spreken wij u graag regelmatig!

Laat dat belastingvoordeel van de hypotheekrente maar zitten

Al vele jaren stimuleert de overheid het eigen woningbezit. Dat doet zij onder meer door de hypotheekrenteaftrek. Daarmee betalen woningeigenaren met een hypotheek netto minder aan woonlasten. In de volksmond wordt dan al snel gezegd “De belasting betaalt een deel van de hypotheek”. Toch zijn er steeds meer mensen die dit fiscale voordeel bewust afslaan. Waarom zij dat doen, vertellen wij u graag.

In 30 jaar de volledige schuld aflossen is de norm

In 2013 zijn de fiscale regels veranderd. Als u vanaf dat jaar voor het eerst een hypothecair krediet afsluit, mag u de hypotheekrente die u over deze lening betaalt alleen van uw belastbaar inkomen aftrekken indien u deze lening in maximaal 30 jaar aflost.


Dit betekent dat u maandelijks aan de bank een bedrag betaalt dat uit twee delen bestaat. Een bedrag aan rente over het door u geleende bedrag én een bedrag als aflossing op de lening. Heeft u een woning gekocht van bijvoorbeeld € 350.000,–, dan zijn bij een lineaire aflossing de eerste € 972,22 per maand bestemd om de lening in 30 jaar af te lossen. Bovenop dat bedrag komt dan nog de rente die u over de lening moet betalen.

Rente is laag en aftrek wordt lager

In het verleden kwam het voor dat mensen met hogere inkomens wel 60% of meer van de door hen betaalde hypotheekrente van de belastingdienst terugkregen. Ook hieraan heeft de politiek een einde gemaakt. Besloten is de maximale aftrek in jaarlijkse stapjes af te bouwen. Dit jaar is het maximaal aftrektarief nog 46%. In 2021 daalt dit naar 43%. En in 2023 is dat nog maar 37,05%!

Tegelijkertijd zien we dat de tarieven voor de hypotheekrente op dit moment ongekend laag zijn. U kunt al een hypotheek met een Nationale Hypotheek Garantie afsluiten met een rente die voor 20 jaar vaststaat, tegen een rente van minder dan 1,5%.

Laten we het voorbeeld van de woning van € 350.000,– er nog eens bijpakken. Dan is de maandelijkse rente bij aanvang van de lening € 437,50. Tellen wij de verplichte aflossing van € 972,22 daarbij op, dan worden de totale, maandelijkse woonlast bij de start van de lening € 1.409,72 per maand. Binnen dit voorbeeld is het fiscale voordeel op dat moment “slechts” € 201,25 per maand. In werkelijkheid is het voordeel zelfs nog minder. Want indien de hypotheekrente op het belastbaar inkomen in mindering wordt gebracht, moet de huiseigenaar weer extra betalen voor eigenwoningforfait.

Tussentijdse aflossing niet verplicht indien van aftrek wordt afgezien

Besluit de huiseigenaar om de door hem betaalde hypotheekrente op zijn belastbaar inkomen niet in mindering te brengen? Dan is er ook geen fiscale verplichting om de woning in 30 jaar volledig af te lossen. Als een bank bereid is de lening te verstrekken zonder dat deze tussentijds te hoeft worden afgelost, wordt dus alleen de rente betaald.


In ons voorbeeld betekent dit dat de maandelijkse woonlasten dan geen € 1.409,72 zijn, maar slechts € 437,50! Overigens moet rekening worden gehouden dat op dit moment banken maar slechts 50% van de marktwaarde van de woning willen financieren, wanneer gekozen wordt voor een hypotheek waarop tussentijds niet wordt afgelost

Op dit moment zien wij dat vooral consumenten van 50 jaar en ouder dit een aantrekkelijke optie vinden. Door de betaalde rente niet op hun belastbaar inkomen af te trekken, houden zij hun maandelijkse woonlasten laag. Dat kan voor hen interessant zijn indien zij bijvoorbeeld verwachten dat het inkomen na pensionering laag zal zijn.

Schuld blijft bestaan en moet “ooit” worden afgelost

Maar elke lening moet ooit weer worden afgelost. Dat geldt dus ook voor de hypotheek. Op het eind van de overeengekomen periode wil de bank dat de consument het geleende bedrag terugbetaalt. Dat kan door de woning te verkopen en met de opbrengst, die hopelijk hoger is dan de schuld, de lening af te lossen. Maar de vraag is dan natuurlijk wel waar de consument na verkoop gaat wonen? Opnieuw een (kleiner) koophuis, dat ook weer gefinancierd moet worden? Of kiest de consument voor huren? Voor sociale huurwoningen zijn de wachtlijsten lang en de prijzen van de huren in de sociale sector zijn hoog.

Een andere mogelijkheid is om in de huidige woning te blijven wonen tot het overlijden. Waarbij de erfgenamen na het overlijden, de woning verkopen en met de opbrengst de resterende schuld aflossen.

Flexibel vermogen opbouwen

Weer een andere optie is vrijwillig en in eigen beheer vermogen op te bouwen. Bijvoorbeeld via een maandelijkse storting in een beleggingsverzekering. Door zelf op deze manier geld opzij te zetten, ontstaat veel meer flexibiliteit om de woonlasten nu laag te houden en bouwt u intussen vermogen op. En dat vermogen gebruikt u dan in de toekomst als aflossing van (een deel van) de hypotheekschuld. Maar ook deze mogelijkheid vraagt om een goed advies over de voor- en nadelen.

Maak een afspraak, ook voor de financiering van uw woning De financiering van de eigen woning kan op verschillende manieren. Belangrijk is dat u zich goed laat adviseren voordat u een keuze maakt. Uiteraard lichten wij de verschillende mogelijkheden die in uw situatie interessant kunnen zijn, graag toe. Bel ons gerust voor een afspraak. 

Het nieuwe werken

Langzaam aan worden we er ons van bewust dat we in een nieuwe wereld leven. We werken zo veel mogelijk thuis en we houden voldoende afstand. We hebben nu op kantoor een veilige omgeving voor onze klanten en medewerkers om goed te kunnen werken. Er zijn fysieke maatregelen genomen. Bijvoorbeeld een desinfectie station, schermen, afzuig ventilatoren in de spreekkamers en ionisatie apparaten.

En nieuwe spelregels. Zomaar binnenlopen gaat niet meer. Immers kan het dan gebeuren dat er teveel mensen binnen zijn. U maakt daarom per email (of voicemail) vooraf een afspraak . Geef alstublieft uw telefoonnummer en emailadres door.We plannen dan met de juiste adviseur voldoende tijd in zodat u alle nodige aandacht krijgt. Of we gaan bellen of beeldbellen als dat passend of nodig is, bijvoorbeeld als u ziek bent.

Alleen samen krijgen we corona onder controle, zorg goed voor elkaar.

Ooit,


Heel lang geleden vertrouwde u geld toe aan uw levensverzekeraar. Misschien betaalt u nog steeds premie.

Nu is er met een aantal van deze maatschappijen iets aan de hand.
Voorbeelden hiervan zijn: Nieuwe Hollandse Lloyd, Winterhur, Aachener -Münchener, DBV (Deutsche Beambten Versicherung), AXA, UAP Providentia, Helvetia, Noord Hollandsche Leven Maatschappij, Zurich Leven, Zwitserleven en verder nog een paar kleinere. Dit waren allemaal verzekeringsmaatschappijen met hun basis in Europa.

Begin deze eeuw was er een gekte in fusies en overnames. Al deze maatschappijen werden overgenomen door SNS-Reaal, later alleen Reaal. Dit bedrijf dreigde om te vallen door de crisis en wanbeleid van 2008 en verder. Bestuurders werden aan de kant gezet en soms beboet.

Er werd staatsteun gegeven en Reaal, nu Vivat genoemd, werd voor een appel en een ei (85 miljoen) in 2015 verkocht aan het Chinese Anbang. Daar zouden de belangen veilig zijn volgens de minister van Financiën Dijsselbloem.

Slechts 2 jaar later werd Anbang door de Chinese regering onder curatele gesteld omdat de financiële positie in gevaar was gekomen. In 2018 werd bestuursvoorzitter Wu Xiaohui tot 18 jaar cel veroordeeld wegens grootschalige fraude. Dat pakken ze in China heel wat steviger aan dan hier.

Nu verkoopt Anbang de levensverzekeringen aan Athora Holding omdat ze kapitaal nodig hebben. Ook nu weer zegt de minister van Financiën en de toezichthouder dat dit veilig is.

Athora Holding bestaat pas sinds 2014 en is een opkoopbedrijf gevestigd op het eiland Bermuda, een belastingparadijs en vluchtoord voor schimmige bedrijven. Erg veilig voor de aandeelhouders omdat daar fraudezaken natuurlijk mooi verstopt kunnen worden.

Via deze structuur worden er in Europa levensverzekeringsmaatschappijen opgekocht.
Uit hun doelstelling: “”Athora zet kapitaal en middelen in om haar missie om een zelfstandig en geïntegreerd verzekerings- en herverzekeringsbedrijf op te bouwen uit te bouwen. Onze groei wordt voornamelijk gerealiseerd door acquisities, portefeuilletransfers en herverzekering. We bouwen aan een Europees verzekeringsmerk””.

Zo kennen we er nog wel een paar, opkopen, vol met krediet stoppen, uitwinnen en afstoten. Dat heeft dit type bedrijven in Nederland bijvoorbeeld ook met V&D, Hema, Ten Cate en dergelijke gedaan.

Het grote flitsgeld bestuurt nu uw spaarpolis, lijfrentepolis of pensioenpolis. Wel veilig volgens de minister. Als u dat ook vindt, hoeft u niks te doen en kunt u rustig afwachten tot de datum van uitkering.

Heeft u zorgen, deel ze dan met ons.

Harrie Smits

Bank- en verzekeringszaken.

Aangepast protocol vanaf 31 maart 2020.

Er geldt nu dat u altijd van tevoren per email of telefonisch een afspraak maakt. Er is immers niemand op kantoor. Er komt speciaal hiervoor iemand om de afspraak te regelen.

Alleen na een geplande afspraak voor noodzakelijke zaken waarbij een handtekening nodig is of identificatie kunnen we u helpen. Liefst zolang van tevoren als mogelijk. We hebben voor sommige zaken noodprocedures waardoor het zetten van handtekeningen  via digitale weg omzeild kan worden. Een teamlid informeert u hier dan over. Als er contant geld moet worden opgenomen komt iemand van ons team naar kantoor. Er wordt geen muntgeld aangenomen. Wel uitgegeven zolang de voorraad strekt. Graag van tevoren aangeven hoeveel u op wil nemen. Het wordt dan voor u klaargelegd. Als u dat wil kunt u ter plekke een betaalrekening met wereldpas openen en internetbankieren aanvragen, handig voor als u weer geld op wil nemen of overboeken zodat u dat vanuit huis kunt. Bij storten papiergeld graag van tevoren per biljetsoort bundelen, elastiekje erom en een telbriefje erbij ter controle.

U kunt voorlopig niet meer zomaar bij ons binnenlopen helaas. Alle teamleden werken vanuit huis.

Vanwege het beschermen van de medewerkers en van u mag er maximaal één persoon tegelijk in de hal. Daarom een strakke tijdsafspraak zodat er geen wachtenden zijn. Er hangt een desinfectie apparaat in de hal waar de handen moeten worden gereinigd. U wordt vanachter de glazen schuifwand geholpen. Handen geven en koffie drinken doen we wel weer later dit jaar. Neem altijd uw identiteitsbewijs of paspoort mee.

Altijd geldt dat als u wat wil vragen dat u altijd kunt bellen en inspreken 0475594990 of e-mailen naar info@afac.nl . U wordt teruggebeld of gemaild. Graag geduld, het kan even duren.

Totdat alle teamleden weer veilig zijn en de overheid aangeeft dat de toestand weer normaal mag worden genoemd moeten we het hier mee doen.

Blijf gezond!

Het AFAC team.

Mensen allemaal bedankt !

We zijn nu twee weken gecontroleerd beperkt open met strakke hygiënische maatregelen. En iedereen werkend vanuit huis.

Eerst hadden we zoiets van “”hoe moet dat, hoe kunnen we onze klanten blijven helpen?””.

Nu kunnen we zeggen dat dankzij de medewerking en begrip van iedereen het boven verwachting goed gaat. Onze begripvolle klanten en ons flexibel team werken hier perfect samen. We bedanken ook de mantelzorgers en familie van kwetsbare mensen die met ons via digitale lijnen de communicatie op gang houden.

Met wat houtje-touwtje procedures en hulp van meedenkende mensen bij banken, verzekeraars, taxateurs, makelaars, notarissen en andere professionals. Hier leren we pas echt onze meest kwalitatieve partners kennen en leren we met wie we het beste later verder kunnen.

We merken hoe belangrijk het direct menselijk contact is sinds we dat moeten missen. Elkaar zien en horen via een smartphone of beeldscherm is toch maar een slap aftreksel van het echte leven.

Ook nu weer blijkt een crisis een hele sprong in ons lerend vermogen los te maken.

Tot betere tijden.

Harrie Smits

CORONA NOODMAATREGEL

Op advies van de overheid sluiten we ons kantoorgebouw om contacten te vermijden. We voorkomen hierdoor dat mensen ziek worden.We gaan vanuit huis werken. Dat gaat ongemak opleveren helaas. We luisteren meerdere malen per dag de voicemail af op 0475-594990 en lezen onze email op info@afac.nl . Geeft u vooral uw email adres en telefoonnummer aan in uw bericht. Als u Skype heeft ook graag uw Skype adres.

Regiobankzaken

Graag voor kleinere opnames zoveel mogelijk pinnen. Wilt u of uw vereniging grotere bedragen opnemen of afstorten dan graag vooraf overleg. Voorlopig alleen papiergeld, geen munten. We spreken dan een moment af en er komt iemand naar kantoor. Voor vragen over het saldo, en overboekingen tussen rekeningen graag bellen en inspreken of een email. We bellen u terug en regelen dit vanuit thuis.

Uw AFAC team,

Harrie, Sophie, Nikki, Karlijn, Christel en Ad.